Liefde in het huwelijk

In mijn vorige blog schreef ik over het liedje "Pioneers" van for King and County. Veel hedendaagse liefdesverdriet liedjes gaan over de frustraties binnen de relatie en dat het maar beter is om zonder die persoon in kwestie verder te gaan. Want ja, als je partner je niet gelukkig maakt, dan zoek je toch gewoon een ander?

Toen mij werd gevraagd wanneer ik het zeker wist dat ik met mijn man wou trouwen, heb ik daar even over na moeten denken. Onze relatie toen der tijd was eigenlijk alles behalve een logische keuze; we woonden beide in een ander land, hadden een taalbarrière en door verschillende factoren was werk vinden erg lastig voor hem. Het eerste probleem is er nu niet meer, sinds mijn man heeft besloten te emigreren na onze bruiloft. De taalbarrière is op sommige dagen nog steeds lastig, net als werk vinden.
Werelds gezien dus een onlogische keuze, want ik kan toch veel beter krijgen? Maar dat is nou net waarom ik met hem wou trouwen: om hém gelukkig te maken en niet mijzelf. En de reden dat ik hem gelukkig wil maken komt vanuit de liefde voor hem. Want liefde is niet zomaar een gevoel die je voor iemand hebt, liefde is een keuze die je maakt; je maakt de keuze lief te hebben.
Het allermooiste voorbeeld dat we hiervoor hebben is hoe Jezus zijn leven gaf: ''Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.'' Johannes 3:16 HSV

Jezus, God in het vlees, is aan het kruis gegaan om zichzelf op te offeren vanuit liefde. Hij maakte die keuze bewust. Want Hij had ook kunnen besluiten dat niet te doen en wij zouden allemaal zijn verloren gegaan. Maar dat was niet wat Hij wou. Hij houd zoveel van jou en mij, dat ie besloot om, ondanks alle pijn en angst, voor ons te sterven. Zijn liefde is dus een keuze waarin ie zichzelf opofferde.
Ik ben ervan overtuigd dat als je elkaar vanuit de liefde gelukkig willen maken, niemand iets tekort hoeft te komen. Je zet de ander op de eerste plek in plaats van jezelf. Je offert op in plaats van eerst het beste voor jezelf te kiezen. Als je dat beide doet is het geven en ontvangen, in plaats van geven en nemen. En dat kan iets simpels zijn zoals je partner het laatste plakje cake geven, terwijl die er al drie op heeft.
Wanneer weten we of we vanuit de liefde handelen? Het is goed om eerst te ontdekken welke aspecten de liefde heeft. De Bijbeltekst in 1 Korinthe 13 legt dat uit: ''De liefde is geduldig, zij is vriendelijk, de liefde is niet jaloers, de liefde pronkt niet, zij doet niet gewichtig, zij handelt niet ongepast, zij zoekt niet haar eigen belang, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad, zij verblijdt zich niet over de ongerechtigheid, maar verheugt zich over de waarheid, zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.'' 1 Korinthe 13:4‭-‬7 HSV
Dus handelen we geduldig, vriendelijk, gunnend, bescheiden, de ander belangrijk vindend, gepast, de ander zijn belang voorop zettend, blij, onschuldig, gerechtig, vanuit waarheid, bedekkend, vanuit geloof, hopend en verdraagzaam?
De perfecte partner bestaat niet, er is altijd wel iets wat je tegenstaat aan de ander. En net zo lang zoeken totdat je de persoon vind die jou gelukkig maakt en niet kan teleurstellen, is een levenslange zoektocht zonder succes.
Het echte vreugde is alleen te vinden bij God, want de bijbel zegt in Lucas 11:28: ''Gelukkig zijn de mensen die de woorden van God horen en zich eraan houden.''
En vanuit die vreugde kunnen we onze partner liefhebben!



Reacties

Populaire posts